logosr

updated 3:11 PM, Oct 19, 2023 Europe/Bratislava

Ako jazdiť v balíku

  • Published in Jazdí po cestách

Jazda v cyklistickom pelotóne má svoje pravidlá a zákonitosti.

Cyklisti jazdia v balíku veľmi blízko od seba. Z toho je jasné, že treba dávať neustále na viacero vecí pozor. Hrozia vzájomné kolízie, stačí, aby spadol jeden a dominovým efektom "zostrelí" ostatných. Stačí aby jeden nedával pozor a môže to mať neblahé dôsledku pre všetkých. Preto je dôležité sa riadiť pravidlami, aby sa minimalizovalo riziko kolízií.

Čo teda robiť alebo nerobiť počas jazdy v balíku? 

Zásada - jazdi plynulo
- Nikdy nečakane a prudko nebrzdi.
- Pri zmene smeru daj včas znamenie upažením rukou v smere odbočenia
- Jazdi pokojne, udržuj rovnakú rýchlosť a "maj otvorené oči"
- Ak treba spomaliť, ruku upažiť s otvorenou dlaňou, ak je na ceste nejaká prekážka na ktorú treba dávať zvlášť pozor, dvihnúť ruku so vztýčeným ukazovákom. (zásadne nie prostredníkom :-)
- Veľké množstvo kolízií vzniká pri zastavovaní alebo spomaľovaní balíka. Preto treba zmene rýchlosti venovať zvýšenú pozornosť.
- Ak je na ceste jama, kameň, alebo iná nerovnosť, ukázať podľa okolností priamo ukazovákom alebo ukázať dlaňou dole na problémovú oblasť na vozovke. Pred dierami neuhýbať na poslednú chvíľu ale už z diaľky a ukazovať diery, prekážky aj keď idem zo sedla.
- Ak treba spomaliť, upaženou rukou s dlaňou dole treba pomaly mávať zhora dole. Frekvencia mávania sa zrýchľuje, ak treba zastaviť.
- Vždy je efektívnejšie točiť krátke špice ako sa klepať kilometre vpredu, to rovnomernému tempu nepridá. O striedani na špici nižšie. 

Ak sa nejde v jednej línii - nepozerať len na zadok alebo koleso pred sebou, ale aspoň periférne o dvoch-troch jazdcov dopredu. Tým sa dá skôr pripraviť na prípadný problém...
Ak sa ide terezín (napr. v protivetre) čiže po jednom za sebou, tak nejazdiť v stope jazdca pred sebou, ale tak o 10-30 cm vpravo alebo vľavo. To umožní nepozerať sa len na toho pred sebou, ale aj kúsok dopredu a v prípade potreby skôr sa vyhnúť. Skupina by potom mala ísť tak, že prvý ide kúsok vľavo, druhý kúsok vpravo, tretí vľavo v stope prvého atď.
Keď sa potrebuješ napiť, najesť, vyčurať, vysmrkať alebo odpľuť si, upraviť oblečenie (účes :-), zastrečovať a podobne - tak podľa možností vzadu alebo na kraji balíka. A samozrejme - upozorniť tých za sebou.

Keď chceš ísť zo sedla, buď  "zablikáš" s prstami rúk alebo pomaličky vstávať tak, aby si nehodil bike dozadu. Blikanie v každom prípade odporúčam...
Signály v balíku sa môžu trošku líšiť v detailoch a môžu byť v rôznych podmienkach obohatené o špeciálne signály, na ktorých sa partia dohodne. Dôležité je, aby o týchto signáloch všetci vedeli a vedeli, ako sa majú pri tom zachovať. Pre vzájomnú dobrú pohodu v balíku je dobré jazdiť rovnakou rýchlosťou. Hlavne pri striedaní na špici majú neskúsení cyklisti tendenciu zrýchľovať tempo.

Striedanie na špici prebieha na prehľadnom úseku, kde cyklista na špici najprv zrýchli, spomalí frekvenciu šliapania a odstúpi z pozície, čo je signál pre jeho nasledovníka, že preberá špicu. Jeho úloha je ťahať špicu, udržať tempo a nezabudnúť včas prestriedať a držať sa spomínaných pravidiel.
Ak sú dvojičky a dá sa, tak pred striedaním na špici obaja mierne zrýchlia a odstriedajú každý na svoju stranu.

Ako jazdiť v malej náhodnej skupinke
Stane sa že ma niekto dobehne alebo dobehnem niekoho a ideme nejaký ten úsek spoločne. Nie je mojou povinnosťou vtedy povedať dočasnému spolujazdcovi svoj súkromný život či vyzvedať jeho CV-čko. Ale keď sa k niekomu pridám, je slušné ho aspoň pozdraviť a dať najavo ochotu striedať. Ak sa na to necítim, či nebude vadiť, ak pôjdem v háku. Ten druhy to môže a nemusí akceptovať.

Ak si vyberiem len jazdu v háku a dostanem aspoň tichý súhlas, musím ohodnotiť jeho a svoje skúsenosti a podľa toho ísť na viac či menej tesno za ním. Keďže každý má svoj štýl jazdy aj za skúseným cyklistom, ktorý ukazuje prekážky, je lepšie jazdiť s jemným odstupom, ak nepoznám jeho štýl. A najmä sa starám o dianie okolo seba a najmä pred sebou. Ak sa dohodnete na striedaní, dôležité je vzájomné prispôsobenie sa tempu. Netreba za každú cenu zdvíhať tempo alebo byť rovnakú dobu na špici. Ak sa cítim zdatnejší môžem potiahnuť dlhšie a nezrýchľujem, ak sa cítim menej zdatný tak som vpredu kratšie a nebrzdím rýchlosť. Ak som vpredu ukazujem prekážky a musím byť čitateľný pre spolujazdca. Samozrejme všetko toto sa dá aj mlčky realizovať ale vtedy sa netreba čudovať možnému nedorozumeniu ;-) Ak som pohltený väčšou skupinou alebo sa k nej pridám tak platí vyššie spomenuté. Akurát spočiatku jazdiť vzadu a sledovať či skupina má svoje dohodnuté pravidlá a treba sa im prispôsobiť.

Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Dreiländergiro 2023

Cestná cyklistika 25-06-2023

Priatelia, podľa článku 69 mediálneho zákona vás musím dopredu upozorniť, že táto reportka nie je vhodná pre maloletých a citlivé povahy. Nebojte sa, nikoho som nezahlušil ani neprežil žiadnu div...

X-bionic Jasná 2023 a späť

Cestná cyklistika 17-06-2023

Jasná po ročnej prestávke Časy, kedy som pociťoval nervozitu pred štartom tejto slovenskej cykloturistickej kultovky sú už dávno za mnou. Pre niekoho výzva, pre niekoho príležitosť si zajazdiť s kama...

Leitha.Berg Radmarathon 2023

Cestná cyklistika 28-05-2023

Dnes to od rána vyzeralo na krásny letný deň. Už na štarte bolo horúcich 7 stupňov, na lícach ma sem-tam pošteklili osamelé snehové vločky, ale nočnú 20 centimetrovú nádielku stihli cestári odpratať a...

Optimálna zostava na cestný bicykel pre …

Športovec používa HW SW 31-07-2023

Pôvodne tento článok mal byť recenziou modelu Garmin Edge 840. Avšak som si uvedomil, že skutočný a zásadný zmysel moderného trénovania na bicykli nestojí na jednom zariadení. Tak popri odhalení ...

Garmin ClimbPro 2 darček pre vrchárov

Športovec používa HW SW 13-04-2023

Spolu s uvedením modelov Garmin Edge 840 a Garmin Edge 540 na trh, prišla zároveň aj nová verzia obľúbenej funkcie ClimbPro. Zatiaľ je len na týchto prístrojoch, ale čoskoro sa rozrasti...

Nová vlajková loď cyklopočítačov Garmin …

Športovec používa HW SW 17-03-2023

Koncom jari 2022 bol uvedený na trh najvyšší model Garmin Edge 1040. Oproti predchodcom bol v každej oblasti prepracovaný a ako nový majiteľ som vyskúšal, či sa z tohto modelu stala nová vlajková loď...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new