Logo

Jazdenie v háku za vozidlami

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Určite si skoro každý všimol, že jazdenie v „háku“ za spolujazdcom, je menej náročné, ako si raziť cestu vzduchom sám. Z toho vyplývajú určité riziká, ktoré som napísal v inom článku. (Ako jazdiť v balíku.)

Inak je to však v jazdení za vozidlami. Našťastie nejde o vozenie sa za autami, ktoré uháňajú po ceste 90 km/h obec-neobec, všetko jedno. Ide skôr o pomaly jazdiace nákladné vozidlá, kamióny, autobusy, traktory, kombajny, V3S, bagrami.....
Riziká vyplývajú práve z „nespolupráce“ vodiča s cyklistom. Kým cyklisti si navzájom signalizujú problémy na ceste, s vodičmi nemôžu rátať. Preto neodporúčam jazdiť v tesnej blízkosti za vozidlami. Buď predbehnúť alebo sa nechať predbehnúť. Prípadne jazdiť s dostatočným odstupom tak, aby cyklista videl na cestu pred sebou a bezpečne včas zabrzdil.  Ďalšie riziká sú v tom, že si môžete neskoro všimnúť poškodenú cestu a tým si privodiť pád, alebo nemusíte stihnúť zabrzdiť.

Ďalšia vec, ktorá sa týka neskúsených cyklistov hrozí od nákladných áut s prívesom. Nepoznám presne štatistiky alebo príčiny, ale fakt je ten, že ak predbieha cyklistu kamión s vlečkou, stáva sa, že cyklista skončí pod kolesami vlečky. Prečo? Sú teórie, že prázdny priestor medzi kamiónom a vlečkou „vcucne“ cyklistu podtlak pod kolesá vlečky. Tiež je možné, že cyklista sa snaží rýchlo zaradiť za kamión, využiť tak vzduchový vak  a neuvedomí si, alebo sa neobzrie, či za sebou náhodou neťahá vlečku. Pochopiteľne sa tak dostane pod kolesá.
Problém veľkých áut vzniká aj pri bočnom vetre, keď je cyklista naklonený a auto mu „zoberie“ vietor. S neskúseným cyklistom to zatrasie alebo zmení jazdnú dráhu.

Ak cyklista chytá prudký veterný náraz, na to je dobré sa pripraviť. Ak je počuť že predbieha nákladné auto a vidieť oproti auto, radšej treba počítať s problémom. Je dobré predpokladať, že šofér nákladného auta podcení rýchlosť cyklistu a keď bude predbiehať, môže prípadná vlečka po prudkom zaradení ohroziť cyklistu. Odporúčam mať v tomto prípade po pravej ruke dosť priestoru na uhnutie (aj preto je jazda za krajnicou zradná). Je dobré prestať na chvíľu krútiť pedálmi a tak spomalením vytvoriť autu viac priestoru na predbehnutie.

Z týchto dôvodov sa nesnažte hákovať za autá.
Úspora v podobe rozrážania vzduchu autom nestojí za to riziko nehody. Koniec-koncov, dlhý a neprerušovaný rad áut už sám dokáže zmeniť tok vetra tak, že sa dá úplne v pohode jazdiť akoby v háku za cyklistom.

sportreport.sk