Logo

Trénovanie s wattmetrom Garmin Rally

 

Garmin Rally wattmetreGarmin koncom marca 2021 ohlásil svoju 4. generáciu wattmetrov v podobe cyklistických pedálov. A to nie jedno prevedenie ale hneď 3 platformové verzie:

RS - Shimano SPD-SL systém cestné,
RK - Look Keo systém cestné,
XC - Shimano SPD systém pre Gravel/MTB!

Starý názov Vector nahradí nový – Garmin Rally™ a pre prehľad pomenoval jednostranný merač číselným kódom 100 a obojstranný kódom 200. Takto v plnom názve je jasne poznať o akú verziu wattmetra pôjde. Na prvé otestovanie som dostal na krátke potestovanie verziu Garmin Rally RS100.

Je takisto možné dokúpiť (a prejsť z verzie 100 na 200) druhý pedál osadený meračom výkonu - UPGRADE KIT a dostať tak časom plnohodnotnú verziu.

Hmotnosť páru pedálov v prevedení Garmin Rally™ RS100 je 328g, deklarovaná výdrž batérií (2 x gombíková batéria LR44/SR44 alebo 1 x CR1/3N) je do 120 hodín, presnosť merania +-1% a je udávaná aj maximálna hmotnosť jazdca 105kg. Rally ponúka ANT+ ako aj Bluetooth konektivitu.

Garmin Rally RS

 

 

 

 

 

Snímač výkonu Rally™ XC 100/200 vďaka mimoriadne odolnému oceľovému telu pedálov s podporou platformy SPD sú vhodné na gravel alebo cyklokrosový bicykel s možnosťou využitia pre MTB cyklistiku. Udávaná hmotnosť je 444g.

Garmin Rally XC

 

 

 

 

 

Toľko na úvodné zoznámenie. A čo je vlastne nové?

Predstavenie Garmin Rally a montáž

Oproti tretej generácii pedálov Rally umožňuje nastaviť silu vypínania a má vylepšený kovový kryt na batériu, čo bola najslabšia stránka u Vector 3. V rámci sady sú pribalené aj príslušné kufre, ako aj vymedzovacie krúžky pre tých, ktorí uprednostňujú širšiu, resp. vzdialenejšiu platformu pedálov od kľúk. Pedále majú kompozitové telo s hliníkovými a oceľovými časťami.

002

 

 

 

 

 

Po hardvérovej stránke má Garmin pripravený program náhradných dielov a doplnkov v podobe Upgrade kitov pre každú platformu ako aj replacement kit ak sa dačo pokazí. Skrátka plná hardvérová podpora.

004

 

 

 

 

 

Dobrú správu má aj pre cyklistov, čo sezónne striedajú cestnú a horskú cyklistiku. Všetky tri platformy sú vzájomne kompatibilné a je možné a senzor výkonu premontovať medzi jednotlivými platformami. Táto činnosť  vyžaduje už určitú technickú zručnosť a odporúčam spraviť konzultáciu s technickou podporou Garmin na Slovensku a výmenu zveriť servisnému technikovi.

003

 

 

 

 

 

Toľko zložitého technického okienka. Ostatné činnosti na sprevádzkovanie zvládnete aj sami.

Pre všetky tri platformy stačí mať poruke vidlicový kľúč č. 15 a to je všetko čo stačí na montáž pedálov, prípadne ich demontáž.  Pozor, nezabudnite, že ľavý pedál má opačný závit!

montaz

 

 

 

 

 

Pre používanie nakoniec stačí už len (pri prvom použití) spárovať pedále s príslušnou aplikáciou alebo kompatibilným zariadením (Garmin Edge, Fénix, TACX a pod) a nakoniec nakalibrovať. Kalibrovať sa musí vždy po každej montáži pedálov, ale odporúča sa aj pred každou jazdou. A môžeme ísť trénovať.

pripojenie 017

 

 

 

 

 

025 024

 

 

 

 

 

Trénovanie s Rally

Firma Garmin v športovom odvetví je známa predovšetkým už legendárnym radom cyklopočítačov Edge ako aj fitnes a športovými radami hodiniek Forerunner a Fénix. Tak ako rástla rodina priaznivcov týchto zariadení, rástli aj ich nároky. Garmin postupne spravil akvizície šikovných riešení a vytvoril webovú platformu na sledovanie záznamov Garmin Connect, stal sa vlastníkom ANT+ protokolu, na základe ktorého je k dispozícii veľa ďalších senzorov. V neposlednom rade implementoval výpočty do svojich zariadení - tzv. športových metrík od Firstbeat Analytics, podľa ktorých môžete aj priamo sledovať stav vašej kondície vrátane jej rozvoja a predikcií dosiahnutých cieľov. Týmto dal základ na vznik ekosystému, ktorý je pre používateľov Garmin zariadení zdarma a umožňuje komplexne sledovať stav a vývoj Vašej kondície a spĺňania výkonnostných cieľov.

Garmin ekosystem s Rally

 

 

 

 

 

V rámci tohto ekosystému si môžete pripraviť ciele, tréningové plány, jednotlivé tréningy, počas ich výkonu kontrolovať ich naplnenie a po dokončení tréningu analyzovať ako sa Vám darilo a ako telo reaguje na celkovú záťaž.  Nejde len o samotné trénovanie, ale aj o stravu, pitný režim, procesy zotavenia a prevencia pred pretrénovanosťou.

Na snímkach obrazoviek je zobrazené, ako na Garmin Edge prebieha plánovaný tréning a ako sú dostupné jeho výsledky priamo na jeho displeji – od tréningového plánu, spustenia tréningu, odmerania stavu pripravenosti na záťaž, jazdenie podľa inštrukcií, sledovania hydratácie, ukončenia a vyhodnotenia cieľov tréningu a prípadné vyhodnotenie z pohľadu plánovanej záťaže. V prípade, že sa niektoré z meraných parametrov zmenia, dostanete o tom oznam.

Tréningový plán a tréning.

104 101 048

 

 

 

 

 

Vykonávanie tréningu.

103 092 098

 

 

 

 

 

065 096 067

 

 

 

 

 

Prehľad po ukončení tréningu.

068 124  129

 

 

 

 

 

046 047

 

 

 

 

 

Samozrejme tieto a ďalšie údaje ako aj podrobnejšiu analýzu si v kľude môžete pozrieť aj vo Vašom mobile cez aplikáciu Garmin Connect Mobile alebo na internetovom portáli connect.garmin.com.

Výkonové analýzy v mobilnej aplikácii.

IMG 5353 IMG 5354  IMG 5359

 

 

 

 

 

IMG 5363 IMG 5366 IMG 5365

 

 

 

 

 

IMG 5373 IMG 5361 IMG 5375

 

 

 

 

  

Takto vyzerá záznam a analýza na stránke Connectu.

Snímka1 Snímka2

 

 

 

 

 

Snímka4 Snímka8

 

 

 

 

 

S takouto explóziou informácií musí byť podstatne jednoduchšie sa zlepšovať a hlavne efektívne zlepšovať. A práve v cyklistike je dnes v tomto efektívnom zlepšovaní kľúčový wattmeter.

Tak prečo trénovať s wattmetrom.

Začnem trocha pohľadom do minulosti.

Až do záveru 80 rokov 20. storočia cyklistika napredovala svojim vytrvalým ale predvídateľným tempom. Profíci používali oceľové rámy, ktoré sa doťahovali do detailov, Trénovalo sa veľa a ešte viacej a základ bol objem. Skúšalo sa všeličo metódou pokus omyl. Tréneri naháňali jazdcov do objemov s klasickým stupňovaním záťaže, najlepší vydržali najviac. Jediným meradlom boli stopky a snáď aj nastúpané metre za hodinu. Elita sa sledovala v rozhlase a televízii a kupovali sa noviny a časopisy. Kto si chcel sám zasúťažiť, ten sa musel prihlásiť do nejakého klubu, kde získaval postupné výkonnostné licencie a s nimi sa nadšenci mohli zúčastniť lokálnych a často organizovaných pretekov.

Prišli roky 90te. A s nimi veľký zvrat. Do cyklistiky vletela technológia. Rámy zrazu začali byť aj z hliníka či prvé pokusy s karbónom, ale aj titán či horčík. Nie všetko sa ujalo. Objavili sa nášľapné pedále, dual control ovládanie. V oblečení prišli funkčné materiály. A začal čas elektroniky. Najprv jednoduché cyklopočítače čo merali rýchlosť, vzdialenosť a čas a postupne sa technika vyvíjala. Aj vedecké a „vedecké“ poznatky. Celú dekádu poznačili dopingové škandály. Na ich pozadí sa zistilo, že určitým presne cieleným tréningom sa dá rýchlejšie vylepšiť forma. Alebo aj stravovaním či pojedaním všeličoho. Vedľa trénerov boli čoraz viac aj lekári. Objavili sa pulzmetre, meranie v labákoch VO2max či anaeróbneho prahu. To sa prenieslo aj do nižších kategórií. Zrazu boli dostupné pulzmetre, testery - za obrovské peniaze si to mohol dovoliť aj nadšenec. Testery boli schopné zaznamenať tréningy do pamäti a následne vyhodnocovať. Vznikli skupiny hobby jazdcov, ktorí sa už nemuseli nevyhnutne licencovať. Pre nich vznikali hobby akcie, najmä ranná éra maratónov či časoviek. A tam si mohli priamo porovnať to čo mali natrénované. Na scénu prišla aj horská cyklistika, ktorá pritiahla ďalšie davy k cyklistike. S príchodom internetu bolo zrazu dostupné sa prihlásiť aj na vzdialené maratóny do atraktívnych krajín. Inak na všetko ostatné stačil mobil. Obľúbené pojmy vtedajška boli anaeróbny a aeróbny prah, Conconiho test, prahy a zóny srdcovej frekvencie..

S nástupom nového tisícročia prišlo k rozkvetu internetu, vymieňania si fotiek, tréningových záznamov, skúseností, webstránok čo prinášali novinky, programov na PC čo vyhodnocovali tréningy. Profesionáli ladili už každú oblasť do maxima, strava, doplnky, hydratácia, materiály, aerodynamické tunely, prišli merače výkonu, GPS navigácie. Zrazu sa v okolí cyklistiky objavili celé podporné tímy. Všetko sa dalo odmerať, prepočítať na efektívnosť a výkon. Bola zlatá éra cyklomaratónov a hobbíci si s nadšením osvojovali nové poznatky cez časopisy a internet. Športové kanály boli plné cyklistiky. MTB sa rozvíjalo a košatelo. Okrem hobbíkov sa do atraktívnych oblastí sveta začali vydávať aj rekreační cyklisti, ktorí chceli jazdiť tade kde profíci. Pre hobbíkov a rekre prestalo mať zmysel sa registrovať do športových klubov a riešiť licencie len preto aby trénovali a súťažili medzi sebou. Buď sa organizovali sami alebo individuálne. Na to, aby sa hobbík zlepšoval, stačilo si obstarať cyklopočítač resp. šport tester, naštudovať si tréningové plány a metodiku v oblasti merania srdcovej frekvencie. Tí lepší si platili online trénera.

V 10tych rokoch 21 storočia sa internet natlačil do mobilov a už sme boli online. Papierové formy prestali stíhať, možno tak si niečo kúpiť na dlhé cesty. Lebo kto chcel, vedel prejsť  aj celú Európu a byť pri tom. Facebook, booking, twitter, strava, connect, training peaks, segmenty – kto by to nepoznal. Zrazu boli všade dostupné informácie a otočilo sa to, informácií je priveľa a nastávali aj hádky, kontroverzie. Na veľkých profi akciách sa online prenášali údaje o reálnej rýchlostí, tepoch výkonoch jednotlivých jazdcov ,čo ešte pred pár rokmi bolo to najväčšie tabu. Voľakedajšie objemy nahradili riadené intervalové tréningy. Aj hobbíci za ťažké peniaze sa mohli dostať k technológii, ktorú používali profi jazdci. Wattmetre sa stali základom pre trénovanie hobby jazdcov, čo jazdili lokálne ligy či maratóny v top destináciách.  Cyklisti si začali osvojovať pojmy FTP, IF, zóny výkonu, Z2, Z3...

S nástupom 20tych rokov prišla úplná online éra a virtualita. Posilnená globálnou epidémiou. Takmer ako vojnové časy sa na dlhé obdobie vytratil profi šport, amatérsky len individuálne a ak bola nepriazeň situácie či počasia, prešlo sa z prírody do obývačiek. Vykúpili sa inteligentné trenažéry, začali sa jazdiť virtuálne súťaže. Bez merania výkonu to nešlo. Aj tí čo predtým nemali záujem, boli prinútení sa naučiť, čo to tie merače výkonu sú.

To čo stačilo včera, dnes nestačí, čas a vývoj sa nedá zastaviť...

Rallyimage3

 

 

 

 

 

V trenažéroch je meranie výkonu ľahké. Je tam masívny elektromotor ktorý vás brzdí a ľahko sa to odmeria.

Iná je situácia vonku, v skutočnej prírode, na skutočnom bicykli a tak aby to nebolo obmedzujúce a bolo ľahké a spoľahlivé (preto aj tá cena).

Spočiatku (pre profesionálov) boli prvé merače výkonu sústredené v zadnom náboji. Boli ťažké a vyžadovali špeciálne koleso. A tá astronomická cena....

Hľadali sa iné cesty a riešenia a dlhé roky to bolo neisté a stále veľmi drahé. V roku 2012 Garmin prišiel s verziou wattmetra v oske pedálu, ale zakrátko ho stiahol. Iní výrobcovia wattmeter skúšali integrovať do kľúk, čo sa časom darilo. V roku 2014 Garmin nakoniec uvoľnil do predaja verziu merača v pedáloch - Vector. Cena bola vysoká, ale už nie astronomická. A fungovalo to. Aj tento smer sa stal životaschopný. Ceny sa neskôr stabilizovali a dnes sa relevantné produkty dajú zohnať už za niekoľko sto eur.

Nestačí však mať wattmeter a len merať výkonu. Treba tieto údaje aj niekde ukladať a tak sa našli v podstate tri cesty - špeciálne zariadenie, cyklopočítač, smart mobil s aplikáciou.

Nestačí mat záznam, ale treba ho aj vyhodnocovať a rozumieť problematike. K tomu slúžia buď platení ľudia, platené aplikácie / portály a aj niekoľko bezplatných riešení. Garmin vzhľadom na svoj vybudovaný biznis v hardvéri a svoj ekosystém ponúka bezplatné riešenie v prostredí Garmin Connect.

Takže taká win - win situácia je, že máte Garmin Edge 530/830/1030 a máte novučké Rally. Potom stačí namontovať, spárovať a nakalibrovať wattmeter a nastaviť tréningové zóny resp spustiť a absolvovať FTP test, ktorý vám ich automaticky nastaví. Ďalším plusom ekosystému Garmin je fakt, že meranie a trénovanie podľa wattmetra nevyžaduje extra činnosti a rozhodujúce parametre sa môžu automaticky aktualizovať. Tým pádom vás to nebude zbytočne zaťažovať.

Rallyimage4 

 

 

 

 

 

Tak a sme v súčasnosti a takmer máme zodpovedanú otázku z nadpisu. Prečo trénovať s wattmetrom?

Lebo sa už podľa nich súťaží aj virtuálne.
Lebo sa zdieľajú tréningy, kde sa každý chváli v akej zóne výkonu trénoval.
Lebo sa dá takto zlepšiť forma aj bez obrovského nájazdu kilometrov – ale za cenu väčšieho úsilia.
Lebo viem na čom som.
Lebo si viem porovnať údaje hoci aj s profesionálom či kamarátom – to v prípade srdcovej frekvencie nejde.
Lebo to majú už aj inteligentné trenažéry.
Lebo to Zwift vyžaduje nastaviť, aby bolo možné si zasúťažiť.
Lebo je to metóda č.1 v trénovaní v súčasnosti.
Lebo dáva najpravdivejší obraz o podanom výkone.

S verziou wattmetra v jednom pedáli budú spokojní určite rekreační či hobby jazdci. V plnej miere umožňuje riadiť tréning a kontrolovať tréningový proces tak, aby bo čo najefektívnejší.

Obojstranná varianta wattmetrov umožňuje sledovanie mnohých dynamických parametrov. Tie napomáhajú k maximalizácii efektívnosti prenosu sily na pedál, pomáhajú odstraňovať zlozvyky alebo jemne odladiť spojenie nohy a pedálu.

Ak ste rekreačný jazdec a reálne alebo virtuálne súťaženie nie je to pravé orechové, tak aj pre Vás môže byť wattmeter užitočný. Môžem to spomenúť na vlastnom príklade.

Už dávno sa nezúčastňujem maratónov, ale našiel som si záľubu v cyklo dovolenkách v atraktívnych miestach – Francúzske Alpy, Dolomity, Malorka, Korzika, Slovinsko... skrátka destinácie, kde jazdiť je radosť, ale aj veľká námaha. Aby som si to naplno užil, tak mám naplánované trasy na celý deň, kde je potrebné si rozložiť sily. Tiež je treba aj čo to natrénovať, aby som vôbec uvládal náročný kopcovitý terén. Tak sa v prípravnom období dokážem skusnúť a ako tak zatrénovať. Používam tréningový plán, čo si vyklikám v Connecte pod názvom Gran Fondo (teda niečo ako maratón) a po vyplnení pár údajov mi rozhodí, kedy a ako trénovať. Neberiem to ako dogmu (mám princa:), ale ak sa vhodné udalosti stretnú, dám si ten plánovaný tréning. Už to robím nejakú sezónu a celkom slušne sa viem dostať do tempa tak, že tú cyklodovolenku zvládnem bez extrémneho trápenia. Hovorím tomu príprava😊.

Keď už som potom na dovolenke, viem čo ma čaká. Pomocou wattmetra si viem rozvrhnúť sily tak, aby som dôstojne prešiel celú trasu. Skrátka si strážim, aby som zbytočne dlho neprekračoval FTP prah a aby som sa nenechal uniesť na úsekoch, keď to „ide samé“.

Stávalo sa mi v minulosti, že som sa v dlhých kopcoch či na vetre v cudzom kraji nechal zblbnúť a potom posledných par desiatok km som prežíval peklo. Samoregulácia podľa puzlmetra veľmi nefungovala, pretože bola iná nadmorský výška, iný režim dňa ako som bol zvyknutý, Iný kraj, iná atmosféra, iná reakcia tela a nechal som sa strhnúť.  V 2014 som bol s wattmetrom prvý krát – na Korzike. Práve tam som spoznal, čo to je poslúchať či neposlúchať čísla a watty.  Často stačilo nebadane povoliť, a mohol som si celodennú jazdu vychutnať naplno. Keď som sa nevedel vymotať zo zlých čísiel, zaradil som pauzu na kávu či pivo a po pauze som sa opäť mohol kochať – a to ešte pred tým ako kríza skutočne príde.

Vzhľadom na už niekoľko vydarených cyklodovoleniek môžem s čistým svedomím povedať, že sa vyššia investícia do wattmetra vďačne vrátila v podobe pohodových dovoleniek a zážitkov.

Čaro wattmetrov v pedáloch je nakoniec aj v tom, že si po takejto príprave rekreačného cyklistu alebo na prípravu formy hobby jazdca môžem rezervovať letenku, ubytovanie a prenajať bicykel napríklad na Malorke. Stačí zobrať oblečenie a pedále a mám tam jazdenie a  všetko pod kontrolou ako na svojom bicykli. Teda vlastne až keď sa uvoľnia opatrenia.

Už sa na to teším.

IMG 5343

 

 

 

 

 

Nakoniec aby ste vedeli koľko vyjdú Rally v odporúčaných cenách, tak tu je sumár:

Rally RK/RS 100   649Eur
Rally XC 100         699Eur
Rally RK/RS 200   1099Eur
Rally XC 200         1199Eur

Foto: Garmin a sportreport.sk

Screenshoty: Garmin Edge 1030, Garmin Connect mobile app, connect.garmin.com

Poďakovanie za zápožičku patrí zastúpeniu Garmin na Slovensku

 

sportreport.sk