Logo

TACX App minirecenzia

01 dashboardAk si už zaobstaráte moderný trenažér tak ako ja, tak sa určite nezaobídete bez aplikácií, ktoré vám sprostredkujú virtuálne jazdenie, tréningy či online súťaže. A keďže mám trenažér TACX NEO2T, tak prirodzene prvá voľba bola TACX aplikácia. Takéto mám s ňou skúsenosti.

TAXC aplikácia je dostupná na súčasných mobilných platformách ako aj na PC a MAC.

Musím spomenúť dôležitý fakt a to, že relatívne nedávno TACX kúpila firma Garmin a integrovala ju do svojich platforiem. Takže úvodným krokom ako si nainštalovať túto aplikáciu je začať zo stránky https://www.garmin.com/en-US/p/696770, čo som si vygooglil. Samozrejme mobilne platformy ju majú vo svojich storoch. Pre windows PC je pre mňa netradične dostupná len cez Microsoft Store.

Po inštalácii nasleduje tradičné vytvorenie konta. Alebo ak máte Garmin konto, tak sa do aplikácie môžete prihlásiť pomocou neho. Tým si aj zabezpečíte synchronizáciu údajov do Garmin Connectu.

Ďalším logickým krokom je pripojenie trenažéra do aplikácie. Prípadne aj iných senzorov, ako napríklad monitor srdcovej frekvencie. Prepojenie medzi aplikáciou a trenažérom je technicky možné pomocou ANT+ alebo Bluetooth protokolov. Skúsil som obe. ANT+/USB som mal z Wattmetra Garmin Vector. Prepojenie šlo na prvý pokus, ale pulzmeter už nepripojilo. Tak som si dokúpil Bluetooth USB adapter ASUS BT 500 ku svojmu PC (tí čo použijú notebook s BT nemusia), ako aj  Garmin dual hrm pulzmeter (ten čo som mal bol len ANT+) a prepojenie prebehlo bez problémov.

V rámci pripojenia trenažéra aplikácia zistí aj to, či je firmvér aktuálny a je možné aj jednoducho spraviť upgrade firmvéru.

02 prepojenie   03 trenazer 04 firmver

 

 

 

 

 

Posledným dôležitým krokom je nastavenie parametrov trenažéra a jedinečnej funkcie Road feel intensity.

 05 device 06 road feel

 

 

 

 

 

 

Tým je technická časť hotová.

Po vytvorení konta alebo úvodnom prihlásení s Garmin kontom získate na niekoľko dní skúšobnú licenciu na zoznámenie. Po kúpe trenažéru som našiel ešte voucher na mesačné Premium predplatné. To umožňuje plne funkčné používanie vrátane jazdenia podľa videí. Ďalšie platby a nastavenia profilu (FTP, srdcové profily...) sú na https://cloud.tacx.com/ , teda mimo aplikácie. Prirodzene, keďže je to TACX app, tak kompatibilita je zaručená len s produktami TACX. Iné typy trenažérov aplikácia nemusí rozpoznať.

Prostredie a funkcie

 Na začiatku musím spomenúť, že aplikácia v mobile sa mierne líši od PC verzie. Ale základ majú spoločný. Jednotlivé funkcie sú zoskupené podľa menu.

07 taxc menu

 

 

 

 

 

 

Dashboard či úvodná stránka informuje hlavne o videách, môžete si pozrieť parametre jednotlivých videí resp. čo vás čaká pri jazdení podľa nich, na mape si môžete vybrať oblasti ktoré sú pokryté. Nakoniec na stráne sú zobrazené vaše posledné jazdy ktoré si na jeden klik môžete zopakovať.

01 dashboard

 

 

 

 

 

Movies -videá

To je základná a najdôležitejšia časť TACX app. Tu sú jednotlivé videá rozdelené podľa kategórií a môžete si výber filtrovať podľa vašich požiadaviek.

Všetky videá v aplikácii sú vytvorené spoločnosťou TACX prípadne schváleným partnerom. Toto je uzavreté, aby TACX garantoval kvalitu. Po skúsenostiach aj s inými platformami musím uznať, že všetky videá sú vo výbornej kvalite, a to aj ako video forma, ale najmä vernosť profilu trasy, ktoré je až neuveriteľne detailná a presná. Navyše presne sedí s videom. To dodáva jazde skutočne realistický pocit.

Po výbere trasy sa vám zobrazí podrobný popis jazdy.

V popise sú dôležité štatistické parametre trasy ako je vzdialenosť, nastúpané metre, maximálne stúpanie a pod. Je tam krátky popis a zaujímavá vec Sub-courses, teda čiastkové úseky. Zvolenú trasu nemusíte prejsť celú naraz, ale môžete prejsť jej pripravenú časť alebo si dokonca sami môžete vybrať, ktorý úsek chcete prejsť.

08 moviepopis

 

 

 

 

 

Stačí sa len nastaviť na príslušnú Sub-course a odštartovať tréning.

Vtedy sa aplikácia spáruje s trenažérom a senzormi a následne môžete začať jazdiť.

09 pripojenie

 

 

 

 

 

Obrazovka jazdenia s videom sa líši podľa toho, či používate PC verziu alebo mobilnú verziu.

PC verzia

Platí, že obrazovku, resp. zobrazované údaje si môžete nastaviť podľa vlastných preferencií. Moja štandardná obrazovka vyzerá nasledovne.

10 video

 

 

 

 

 

Video je na celej ploche, na spodnej časti je zobrazený profil trasy a kde sa na trase nachádzate. Ak je tesne pod profilom modrá čiara, je to úsek stúpania, ktorý sa meria osobitne, teda niečo ako KOM. Profil trasy je značený farebnou čiarou, ktorej farebné odtiene hovoria o strmosti stúpania. Modré odtiene klesanie, zelené rovné úseky, žlté odtiene stúpania od 3-5 %, oranžové 5-7% až červené odtiene s tým najstrmším stúpaním.

Vľavo sú združené potrebné údaje o srdcovej frekvencii, rýchlosti výkone, kadencii či iných vami zvolených veličín. Tiež je podrobnejšie ukázané aktuálne stúpanie a čo vás bezprostredne čaká a nakoniec ak prechádzate KOMom, tak zobrazuje jeho údaje a váš pohyb v stúpaní.

V pravej časti je potom 3D náhľad na mapu s tým, čo vás ešte čaká a aj meranie pôsobenia sily na pedále v prípade najvyšších modelov TACX. Teda údajov viac než dosť. Ak máte nastavené zdieľanie s inými jazdcami, vidíte aj ich pozíciu a rozostupy medzi tými, ktorí práve jazdia tú istú trasu ako vy.

Mobilná verzia

V tejto verzii je trocha zjednodušené zobrazovanie ale snáď okrem mapy je tam všetko co aj v PC verzii.

11 korzika

 

 

 

 

 

Po dojazdení uvidíte sumárne údaje a prejdená trasa bude uložená v Dashboarde do zoznamu trás. Podrobnosti však uvidíte, keď v menu kliknete na My Activity, čo vás prepne na Cloud TACX v prehliadači, kde môžete analyzovať záznam.

12 tacx cloud 13 pojazde 14  analyza

 

 

 

 

 

Pre Garmin pozitívnych cyklistov (čo sa prihlásili pod Garmin kontom alebo ho majú prepojený) sa táto jazda zobrazí aj v Garmin Connecte so všetkými údajmi, čo ste zvyknutý a dokonca aj s priebehom trasy kadiaľ bolo video natočené. Prirodzene sa tým pádom započítavajú tréningy aj do štatistík a analýz Garmin connectu.

15 connect 16 connect2

 

 

 

 

 

GPS voľba

Tu je možné nahrať vaše vlastné dráhy a jazdiť podľa nich. Princíp je ten istý ako pri videách, avšak namiesto videa vidíte pohľad na leteckú mapu a zobrazuje sa vám kde sa nachádzate. Ak máte presný profil podľa barometra,  tak jazdíte to isté ako v skutočnosti, akurát vo virtuálnom prostredí.

17 gps iny

 

 

 

 

 

A nemusia to byť len vaše trasy ale aj verejné z iných zdrojov či TACX

18 gps moje 19 tacx gps rybnicek

 

 

 

 

 

Tréningové plány, Tréningy a Testy

Tacx pokrýva aj potreby cyklistov, ktorí k tréningu pristupujú vážnejšie. V týchto položkách menu si môžu vybrať alebo pripraviť vlastné tréningové štruktúry alebo si spraviť testy výkonnosti a tým nastaviť napr. FTP  a ďalšie trénovanie. Na väčšinu týchto funkcií je potrebné mesačné či ročné predplatné.

19 treningovyplan  21 powertraining20 workout

 

 

 

 

 

Pre detailistov je možnosť vytvoriť si aj vlastnú štruktúru tréningu.

22 ftptest

 

 

 

 

 

Skúsenosti a zážitky

TACX je mojim prvým programom s týmto zameraním, ale nie je jediný. Na trhu je ich viacero a každý má svoje výhody a nevýhody. V čase písania článku som už viacero vyskúšal. Ak sa mi podarí napísať o ďalších, bude to aj v rámci porovnania s týmto produktom.

TACX app a TACX trenažér idú prirodzene k sebe. Po akvizícii Garminom je aj integrácia s Connectom a metrikami úplná a jednoduchá. To hneď na začiatok musím spomenúť a to sa mi aj páči.

Aplikácia, najmä prepojenie na cloud, sa príležitostne zasekáva, prípadne jej autentifikácia. Raz sa synchronizácia s Connectom oneskorila a dáta v Connecte sa prevzali až po polhodine. To sú jediné pozorované problémy.

Pripájanie sa trenažéra či pulzmetra bolo vždy absolútne bezproblémové.

Do tejto platformy sa nedajú nahrávať vlastné videá, dajú sa nahrávať len prejdené dráhy a potom jazdiť s podľa nich s náhľadom na letecké mapy.

V aplikácii nie je možné organizovať, či zúčastňovať sa pretekov. Je možné len zdieľať svoju aktivitu s ostatnými a tak počas jazdy vidieť iných čo práve vtedy jazdia to čo vy. A vidíte ich rozostupy od vás. Pri jednotlivých Video trasách si môžete pozrieť, ako jazdili vaši oponenti.

Najsilnejšia stránka aplikácie je to, prečo je primárne určená, a to jazda s videami podľa skutočného terénu. Všetky videá sú veľmi kvalitne natočené.  Väčšinou vo veľmi atraktívnych a dobre známych miestach. Je ich niekoľko stoviek rozličnej náročnosti, či nadväzujúce série.  Výborné myšlienka je aj to, že trasy majú podsekcie. Totiž ak sa vyberiete na niektorú trasu, aby ste mali záznam z nej, musíte ju ukončiť celú. Dá sa prerušiť, ale nesmiete z nej vyjsť. Preto ak si netrúfate na celú trasu, väčšinou sú dostupné aj jej časti. Videá sa dajú v rámci Premium predplatného aj stiahnuť a použiť neskôr, keď ste napríklad mimo internetu.

Opäť musím zopakovať, že miera reality a pocitu z jazdy je veľmi vysoká. Na trasách a kopcoch, čo som zažil aj na vlastnej koži je to poznať ešte viac. Viaceré úseky, čo som si presne pamätal boli také isté, ak bola strmá zákruta v skutočnosti, v pedáloch som to pocítil aj tu. Pri dobre rozbehnutom tempe aj pocit voľnobehu bol príjemne reálny. Dole kopcom sa zotrvačník rozbehol sám. To píšem o variante NEO2T. Trošku od veci boli prudké zákruty v zjazde, keď sa v skutočnosti ide na brzdy, ale čo sa týka vynaloženej energie, virtuálna jazda sa s reálnou veľmi neodlišovali.

TACX aplikácia má niektoré videá, ktoré vedia simulovať povrch. Ak máte zapnutú Road feel funkciu, tak pod sedlom cítite štrk, kocky, dlažbu alebo sa viete pošmyknúť. Prirodzene s NEO2T.

Spojenie NEO2T a aplikácie TACX app je podľa mojich skúseností najbližsie k reálnemu jazdeniu.

tacxmapa

 

 

 

 

 

A keď sme u tej realite. Chcete si pojazdiť ťažké alpské kopce alebo kockové strmáky vo Flámsku? Avšak nemáte na to výkonnosť, či sa nechcete zbytočne preťažiť? Riešenie je jednoduché. Znížte si V Nastavení parametre Road feel a hlavne Difficulty zo 100% na vami prijateľnú hodnotu a môžete si zajazdiť aj na originál ťažkých profiloch. Znížením parametra Difficulty totiž znížite odpor kladený trenažérom a tak z kopca 12% viete vytvoriť 8 či hoci aj 5% stúpanie. Viete to dokonca meniť aj počas jazdy.

V praxi som si vyskúšal nahrať aj vlastnú GPS trasu a jazdiť podľa nej. Bez videa to nie je až také zaujímavé, ale je to stále mentálne príjemnejšie ako jazdiť na trenažéri s EDGE podľa dráhy. Pri zázname z moderného Edge s barometrom je to veľmi porovnateľná jazda voči skutočnosti.

Skúšal som aj nejaký ten intervalový tréning, ale to sa nijako neodlišuje od jazdenia intervalov z Edge či iných platforiem.

Je jasné, že všetky prémiové funkcie sú spoplatnené, v tomto prípade Premium mesačne stojí zaokrúhlene 10Eur a napríklad Premium HD ročne  140 Eur. Nezáleží na akej platforme púšťate aplikáciu. Bezplatné používanie aplikácie je dosť oklieštené.

Nakoniec som skončil pri verzii na platforme Windows PC, kde mám veľký monitor. Skúšal som to aj na Iphone, ale to je malá obrazovka na dobrý zážitok. Tiež som skúšal Iphone zrkadliť cez prvú generáciu Apple TV, ale vtedy lagovalo a sekalo obraz, skrátka som použil už príliš starú techniku. S novšou Apple TV také problémy nie sú.

Za chybu na kráse pri TACX považujem občasné spomalené používanie v spojení s cloudom a občas sa stalo, že aj načítanie Dashboardu alebo videa bolo zdĺhavé.

sportreport.sk