logosr

updated 3:11 PM, Oct 19, 2023 Europe/Bratislava

MTBO Rača 24.8.2002

  • Published in Orientačné športy

Na tieto preteky som sa nejako zvlášť nepripravoval. Dokonca som s hrôzou zistil, že som toľko jazdil po rôznych pretekoch po slovensku, že mi na akúkoľvek prípravu tu v Karpatoch neostal čas. Akurát som zaregistroval, že jednu lesnú cestičku lesáci spevnili a urobili z nej normálnu lesnú spevnenú cestu. Toť vše. Ako a kde sa bude jazdiť dnes, nemám potuchy. Tak to má byť, či nie? :-)
Juro M., ktorý sa pôvodne hotoval ísť, svoju účasť nakoniec odvolal, ale zato sa hotoval prísť Rasťo Trubač. Ešte stihol povedať, že aj jeho kolega Roman sa chystá ísť.

PrezenčkaTak sme sa v sobotu doobeda stretli s Romanom na registrácii. Samé známe tváre. :-) Rasťo Cigán ma prekvapil svojou účasťou. Hlavne kvôli ťažkému úrazu spred pár mesiacov, čo sa hóódne dlho dával do poriadku. Registrácia trvala dosť dlho tak sme si vo fronte pokecali všeličo a aj o Horale, aké to bolo brutálne. Tak ako aj minulý rok. Teraz som už celkom rád, že som toho Horala nešiel. Prešiel by som to síce, ale bike by sa so mnou asi prestal kamarátiť. Konečne som na rade a registrujú ma do kondičnej kategórie. Myslel som si, že to je tá naj kategória, do ktorej ma môžu pustiť. Minule som bol v nejakej dlhej ale vyššie bola nejaká výkonnostná či čo. Do tej som chcel ísť. Ale to som si myslel, že je to práve táto kondičná.

Zaregistroval som sa, vyfásol som fakáč a zistil, kedy štartujem. Hmmm, až o dve hodiny? To nemá zmysel tu postávať, idem domov. Potom sa vrátim. Roman to urobil tiež tak. Štartuje iba o pár minút skôr ako ja.

fPo hodinke sa pomaly zberám hore. Prichádzam na štart s polhodinovou rezervou, reku, aspoň dačo nafotím. Roman tam už je a vyzvedá podrobnosti. Celý čas som v tom, že kondičná má voľný výber kontrolných stanovíšť a tak mu vysvetľujem čo a ako. Pofotíme štartujúcich. Všímam si hlavne, čo robia pretekári. To ma ani nenapadlo, že si pretekári na začiatku veľmi pozorne prezerajú mapy a čiarami si určujú poradie, v akom budú zbierať kontrolky. Normálne do tej mapy čmárajú. Ja by som si hádam zapamätal, kde som bol a kade mám ísť. Ale nápad je to hádam dobrý.

Štartový tunelNa štart sa stavia Roman a pomaly zisťujem, že je tam nejaký chaos či čo. Dobiehajú oneskorenci a derie sa to v návalových vlnách na štartovaciu rampu. Ani s časovým odštartovaním to nie je nejako čisté. Nad tým už nemám čas maturovať, práve som odfotil Romana ako vyrazil a to znamená, že by som sa už mal postaviť na štart. Všetko som to stihol v pohode a na štarte dostávam mapu s krúžkami ale s počudovaním zisťujem, že aj s čiarami. Hneď sa pýtam maníka, že či nemáme voľný výber. Vidím, že je trošku zmätený tak dodávam, že som kondičná kategória.
"Káčko? Tak nie." odpovedá
"No tak to ste ma nepotešili, ja som sa celý čas tešil len na to"
"Treba sa prihlásiť do lepšej kategórie." usmieva sa.

1. No dobre, tak nabudúce. Mapa je mi známa. Tieto priestory poznám. Prvá kontrolka je pri horárni na Peknej ceste.
"Je to možné? Také ľahké to snáď nemôže byť."
Zaberám do pedálov a už len kútikom očka sledujem, ako sa domotaný Roman vracia naspäť. Prefičím okolo neho a vešiam sa na dvoch pretekárov predo mnou. Idú mojím smerom takže nemá zmysel na úzkom lesnom chodníku ich predbiehať. Pri besiedke flekujú, označujú čipy a zisťujem, že sú obaja iná kategória. Prefičím okolo nich a dostávam sa na asfaltku. Odtiaľ dole k horárni. Lampión vidím už z diaľky, ale jaksi nevidím ten elektronický označovač, kam by som pichnul ten fakáč. Bezradne stojím a obzerám sa až ma napadne, že si aspoň označím mapu razítkom. To isté robí aj práve prichádzajúci biker.

Ako si navaríš na štarte, tak skončíš v cieli.2. Druhá kontrolka je na známom mieste. Kade sa tam dostanem? Je to jasné, vrstevnicovým chodníčkom za horárňou. Poznám to dobre, tak upaľujem. Kopírujem terén a občas kuknem, čo bude nasledovať po tejto kontrole. Kdesi pri Troch Duboch? Tam to poznám, to nebude problém. Teraz si orážam druhú kontrolu a pokračujem vrstevnicou ďalej. Čo sme išli po tomto chodníku ostatný raz s J.K., tak bol tento chodník príšerne zarastený malinčím, černičím a aby to nebola nuda tak aj žihlavou. Taká malá krvavá stezka. Už viem čo znamená, "akoby ho z kože drali". Tesne pred koncom obchádzam padnutý veľký strom, ktorý som na jar odpratával ako sa dalo. Zobralo mi to dva dni drevorubačskej roboty a dalo jedného kliešťa pod pazuchou.
Dovtedy to bolo takmer neprejazdné. Teraz je to OK. Pohoda.

3. Prichytil som sa, ako znovu pozerám po hríboch. Už som asi nakazený tým zbieraním húb s bikom alebo čo. A vôbec, krátka kontrola či rastú huby, nezaškodí. Vychádzam hore na Tri Duby a prvýkrát som zneistel. Už som to tu nejako pozabúdal, takže túto kontrolu akosi neviem v hlave nájsť. Vraciam sa kúsok a konečne sa mi rozjasní, kde to je. Šprintujem tam a jasné. Aj vysoká koncentrácia bikerov to miesto ľahko označila.

Roman sa papre s mapou4. Vraciam sa z besiedky a už viem, že musím ísť doľava. Štvrtá kontrola je na mieste, kde bola aj na jarných pretekoch kontrola. Resp. sa mi to tak javí. To je jedno. Niet kde špekulovať nad variantami. Toto je jasné, toto bude o rýchlosti. Zjazdujem zo Štefánikovej magistrály dole, v zákrute doprava a chytro hore na Krásny vrch. Trošku som potlačil, lebo som sa nechcel uštvať. Hore označujem a kukám do mapy, kde je päťka.

5. Piaty lampión nájdem. Vyberám asfaltovo lesnú variantu, aj keď teraz, pri čítaní mapy zisťujem, že iba asfaltový variant smerom na horáreň a doľava by bol asi rýchlejší. Nevadí, zjazdovať v lese som sa už naučil celkom dobre, takže v lese nestrácam veľa. Päťka je hneď pri odbočke k malému rybníku. Tam však nejdem, lebo najbližšia kontrola je hore na lesnom ihrisku.

6. Šestka sedela uprostred ihriska, ako inak? :-) Táto kontrola bola jednoduchá. Ihrisko poznám už dávno a pri pohľade na mapu mi bolo jasné, kde to je. Nuda. :-) Kde je však sedmička?

Mapa7. Sedmička je umiestnená na prvý pohľad vo vinohradoch. Keďže to tam síce poznám, aj tak som si nie celkom istý, kde presne. Vinohrady sú zrada. Veľa rovnakých ciest vedúcich vedľa seba, všakovaké zákruty, ktoré vyzerajú rovnako a nepríjemné kaskádové stupňovanie, kde si človek nie je celkom na istom, na ktorom "poschodí" sa práve nachádza. Preto asi dva-trikrát zastavujem a ujasňujem si, či je to naozaj tam, kde predpokladám. Správne, našiel som to. Uvedomujem si, že od piatej kontroly som nestretol žiadného pretekára. Z 5 dole som míňal snáď 6 bikerov a odvtedy, akoby uťal.

8. Áaaaale, to je jasné, kde je osmička. Už som tadiaľ išiel x-krát. Zo sedmičky krátko šliapem hore a fičím s vetrom v miernom zjazde. Občas po tejto ceste chodievam. Celkom dobrá jazda. Potom to skrútim dole doprava. V diaľke vidím nejako blbo zaparkovaný červený pick-up. Krížom cez cestu. Prečo to auto tam tak blbo postavili? Cesta je riadne vymletá potokmi povodňovej vody. Preto aj ten Citroen zapadol a bráni mi tak rýchlemu prejazdu. Dvaja maníci tam maturujú, podkladajú kadečo pod kolesá a ja im ešte kibicujem, ako majú to auto vyslobodiť. :-)
Ani neviem či ma počúvali. Podobnú situáciu som zažil aj ja s tým istým autom a za dosť podobných podmienok. Zadné pravé a predné ľavé koleso v lufte a skús sa pohnúť. Nepohneš sa. Títo mali síce obe predné kolesá na zemi, ale už zahrabané. Riešenie v ich situácii je približne také, aké som použil aj ja. Treba začať pracovať nielen s plynom a rýchlosťami dopredu-dozadu. Treba makať aj s volantom. Doprava-doľava. V smere, kam sa chcem dostať. Inak povedané, vyhojdať sa s autom bokom tak, aby sa dostal rovno na cestu a nie krížom ako sú zapichnutí títo. Berlingo má motor aj náhon vpredu, takže to pôjde.
Tak ich teda obieham, označujem osmičku a idem do cieľa. Ešte nahlas poháňam nohy, aby sa už konečne rozbehli. Hijóóó.

Kedysi na jar tu bol padnutý veľký strom.9. Deviatka je už cieľ. Ťažké fleky, označujem fakáč a konečne pokoj. Som v cieli. A takto som {jazdil} celú trasu.

Oproti mne už ide pani usporiadateľka s pohárom minerálky a vyzvedá, ako bolo. Vravím jej že to bolo rýchle. No bodaj by nie, veď som to celé preletel skoro bez pozerania do mapy. Tacháč ukazuje 35 minút a som zvedavý, či niekto spraví lepší čas. Zobrali mi mapu s tým, že ju dostanem zajtra po pretekoch. Tak teda idem do centra pretekov odčítať čip a dozvedieť sa, ako na tom priebežne som. Čas mám nejakých 37 minút aj niečo. Fíha, takže to je celkom dobrý čas. Na desaťkilometrovej trati. Idem sa pozrieť na priebežné výsledky a zatiaľ je tam prvý Rasťo C. s 50 minútovým časom. Vyzerá to zaujímavo. Pani Králová vyzvedá, ako sa mi to páčilo. Vravím, že to bolo rýchle a krátke. Ale hlavne dobré. Paráda.

Škoda, že nám vzali mapy, lebo si nemôžeme vzrušene podebatovať so spolubikermi, kade kto išiel a kde kdo blúdil. Tie vzrušené debaty sú skrátka nezabudnuteľné. :-). Aj sa pýtam jednej z usporiadateliek, prečo nám tie mapy vzali. Dozvedel som sa, aby sme si tie mapy nenabifľovali cez noc. Asi sa aj zajtra bude jazdiť na tej istej mape? Tak som sa poďakoval a práve dorazivšiemu {[Vzadu šprintuje Martin B. so svojím Olpranom.]}Romanovi K. vravím, že mapy dostaneme až zajtra takže môžeme ísť domov. Vyhodnotenie dnešných pretekov je až o pol šiestej a dovtedy tu niet čo robiť. Aspoň sa doma najeme. Takže sa tu podvečer okolo piatej znovu stretneme. Ešte raz som sa pozrel na priebežné poradie svojej kategórie a už som na prvom mieste s veľkým náskokom pred druhým. Asi som to dnes vyhral. Balím si veci do cyklotašky a z pódia prichádza nenápadný človiečik a hmatom mi skúša môj pekný (no to dúfam) WindStopper dres, čo mi kúpila sestra. Hneď mu ponúkam ruku a dávam mu na omäk celú doškriabanú ruku od málinčia.
"Toto je materiál" zdôrazňujem chytajúc sa za doškriabané predlaktie a tvárim sa ako dealer textilného závodu. Chlapík sa usmieva.
Ešte som s Luneticom som prehodil pár slov ako sa mu išlo a ako som dojazdil ja. Posťažoval som sa mu, že moja kategória nemala voľný výber kontrol. To ma asi najviac sklamalo. Ale zhodli sme sa v tom, že jazdenie v tejto mojej kategórii je o ničom. Mal by som ísť asi medzi lepších.

Martin prichádza do cieľaTak som sa vrátil domov, najedol sa, popracoval a pred piatou znovu vyrazil do amfíku v Knižkovej doline. Idem okolo mäsiarstva a asi je prúser. Dole už idú autá s bikermi a začínam tušiť, že vyhodnotenie už asi bolo. Dorážam do centra a Igor Z. sa ma pýta, kde som bol. Vraví, že vyhodnotenie už bolo. Neverím mu.
"Veď v propozíciach bolo napísané, že o 17:30"
"Nie náhodou o 16:30?" pýta sa Igor.
"Určite 17:30"
Práve ide okolo pani Králová a Igor jej vraví, že som tu.
Nó tak to som pohnojil teda. Tiež sa ma pýta kde som bol (to sa ma dnes bude pýtať asi každý :-).
"Nevadí.." berie ma za ruku ako žiaka-lumpa do zborovne pre riaditeľské pokarhanie. :-) Že mi teda dajú cenu takto bokom, mimo šou, keď už som sa teda neráčil dostaviť včas.
Takže som predsa len bezpečne vyhral svoju kategóriu a nemám z toho bohvieaký pocit. Pýtam sa pani Královej, či by som sa nemohol preregistrovať do nejakej lepšej družiny, toto nemá zmysel jazdiť. Akurát znechutím zvyšok amatérov z kondičnej kategórie. Posiela ma za hlavným organizátorom, nech si to skúsim vybaviť u neho. U neho nachádzam pochopenie a nakoniec sa dohodneme, že budem štartovať namiesto pretekára, čo si dnes vykĺbil rameno. Poverčivý nie som, takže zajtra to bude asi iné kafe. To som ešte nevedel, že zajtra sa voľný výber nebude jazdiť vôbec. Romanovi vravím, že vyhodnotenie už bolo pred hodinou, takže si tu môžeme maximálne tak pokecať. Ospravedlnil som sa mu za mätúcu informáciu, že aj kondičná kategória bude mať voľný výber kontrolných stanovíšť, na čo mávne rukou, že sa nič nedeje. Celý čas som si myslel, že to tak aj je. Ukazujem mu diplom a šampus čo som vyhral. Medzitým montujem lampáš na bike, ktorý som tiež vyhral a Roman študuje, ako dlho to vydrží svietiť a koľko bateriek na to treba. Ešte sa ma opýtal, koľko ten lampáš stál.
"Jedno víťazstvo" odpovedám s úsmevom.
"Jáááj, to nevieš povedať?" smeje sa tiež.

Vyhraný lampáš na bike ma veľmi potešil, lebo som ho už dávnejšie plánoval kúpiť. Zvlášť, keď sa prerátam v čase a zastihne ma na biku tma. Tento rok sa mi to podarilo s Citrónom a Kántrym na dunajskej hrádzi. V tme je tam dosť nebezpečné jazdiť, lebo aj keď človek má blikačku, pri čelnom náraze je zadná blikačka na milú Jarmilu. Resp. drvivá väčšina bikerov nemá lampáše vpredu. Ešteže polovica z nich aspoň tie zadné blikačky má. :-)

Dnešné preteky sa mi teda poriadne podarili. Vyhral som síce svoju kategóriu, ale zajtra idem medzi výkonnejšiu chásku. Zajtra sa ukáže, ako na tom kondične som, pretože veľa bikerov tejto kategórie tento terén pozná tiež. Takže moje znalosti terénu sa takmer úplne zmažú.

Takto nejako vyzeral cieľ. Stavil som sa ešte u sestry, aby som sa pochválil s cenami a Juro mi vraví, že mám pekný dres a že dobre vyzerám. Dres som dostal od nich na narodeniny, ako som bručal v nemocnici. Napadla ma istá paralela s televíziou. Aj tam na konci nejakej TV relácie býva v titulkoch, že "moderátora oblieka módny butik Putik (dajmetomu :-)."
Takže by nebolo od veci, keby som tu napísal, že
"Pretekára Sergeja oblieka sestra".
Hmmm, to znie dosť divne. Akoby som bol nevládny. A čo toto?
"Pretekár Sergej sa oblieka sám".
Čojaviem. Ani to nie je ono. Chýba tam sestra, ktorá vie vybrať pekné veci.
Toto nebude lepšie?
"Pretekár Sergej sa oblieka sám so sestrou".
Božemôj, to sú voloviny, kašlem na to. Zajtra je druhý deň pretekov.




10. 9. 2002
Dodatok.
Dostal som mail od Rasťa C. (ten, čo skončil na druhom mieste). Uverejňujem časť mailu, týkajúceho sa práve dnešného dňa a jeho konštruktívny prístup k vlastnému výkonu.

Rasťo C.:
Konecne som sa dostal k tomu, aby som si "ta" precital. Sice neskoro, ale aj tak, gratulujem k 1. miestu v Raci. Mas chodit na vyhlasenie, mohol som ti pogratulovat hned. :-)).
To bol zart, mas pravdu, vyhlasenie pisali na 17:00, alebo dokonca 17:30 a viaceri pretekari boli v case vyhlasenia napr. aj na kupalisku. Skoda, trochu maly nedostatok organizacie. Rozoberal som si neskor, preco si mi dal az taky velky pridel (cca 15 min). Dospel som k tomu, ze:
1. predsa to tam asi lepsie poznas, i ked ja to tam poznam tiez, ale skor tak globalne.
2. spravil som chybu tesne pred tretou kontrolou, ktora ma stala asi 3 min. Ako keby som tam v zivote nebol, resp. prave preto som ju spravil, lebo som len tak po ocku pozrel do mapy a myslel som si ze to je niekde inde ako bolo a isiel som tam.
3. az pri stvrtej kontrole som si uvedomil, ze nie som na maratone ale na "sprinte" a ze treba ozaj sprintovat ale to uz prisli zjazdy a pred tymi mam este velkyyy respekt
4. asi najpodstatnejsi rozdiel - nemam najazdene. Ked to potom takto vidim, tak sa tej strate uz necudujem a som s nou vyrovnany.
Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Dreiländergiro 2023

Cestná cyklistika 25-06-2023

Priatelia, podľa článku 69 mediálneho zákona vás musím dopredu upozorniť, že táto reportka nie je vhodná pre maloletých a citlivé povahy. Nebojte sa, nikoho som nezahlušil ani neprežil žiadnu div...

X-bionic Jasná 2023 a späť

Cestná cyklistika 17-06-2023

Jasná po ročnej prestávke Časy, kedy som pociťoval nervozitu pred štartom tejto slovenskej cykloturistickej kultovky sú už dávno za mnou. Pre niekoho výzva, pre niekoho príležitosť si zajazdiť s kama...

Leitha.Berg Radmarathon 2023

Cestná cyklistika 28-05-2023

Dnes to od rána vyzeralo na krásny letný deň. Už na štarte bolo horúcich 7 stupňov, na lícach ma sem-tam pošteklili osamelé snehové vločky, ale nočnú 20 centimetrovú nádielku stihli cestári odpratať a...

Optimálna zostava na cestný bicykel pre …

Športovec používa HW SW 31-07-2023

Pôvodne tento článok mal byť recenziou modelu Garmin Edge 840. Avšak som si uvedomil, že skutočný a zásadný zmysel moderného trénovania na bicykli nestojí na jednom zariadení. Tak popri odhalení ...

Garmin ClimbPro 2 darček pre vrchárov

Športovec používa HW SW 13-04-2023

Spolu s uvedením modelov Garmin Edge 840 a Garmin Edge 540 na trh, prišla zároveň aj nová verzia obľúbenej funkcie ClimbPro. Zatiaľ je len na týchto prístrojoch, ale čoskoro sa rozrasti...

Nová vlajková loď cyklopočítačov Garmin …

Športovec používa HW SW 17-03-2023

Koncom jari 2022 bol uvedený na trh najvyšší model Garmin Edge 1040. Oproti predchodcom bol v každej oblasti prepracovaný a ako nový majiteľ som vyskúšal, či sa z tohto modelu stala nová vlajková loď...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new